Praktycznie każdy konsument wie, czym jest pożyczka pozabankowa. Pokutuje jednak powszechna opinia, że takie produkty są drogie, a przez to zawsze nieopłacalne. Czy jest tak na pewno?
Rynek pożyczek pozabankowych jest w Polsce wysoko rozwinięty. Co więcej, cały czas się on rozrasta i nic nie wskazuje na to, aby te trendy miały wkrótce ulec zmianie. Pożyczki cieszą się popularnością z racji swoich zalet. Konsumenci mają jednak pewne wątpliwości – dotyczą one kosztów tych produktów.
Koszty pożyczki
Po pierwsze, pożyczki pozabankowe działają na nieco innych zasadach niż kredyty bankowe. Osoby zainteresowane takim produktem mogą liczyć na krótszy czas oczekiwania na pieniądze, a także na mniejszy zestaw formalności. Często klient może liczyć na pieniądze, nawet gdy jego historia kredytowa i sytuacja finansowa nie są najlepsze.
Jeśli chodzi o koszty pożyczki, to zależą one od takich czynników jak oprocentowanie oraz koszty dodatkowe, np. prowizja. Oprocentowanie nie przekracza stopy ustalonej przez NBP, więc nie jest horrendalnie wysokie(maksymalnie 12 proc.). Co się tyczy kosztów dodatkowych, to uwzględniają one ubezpieczenie pożyczki, opłaty operacyjne (np. prowizję za wypłatę pożyczki).
To właśnie te dodatkowe opłaty częstokroć mają największy wpływ (większy od oprocentowania nominalnego) na całkowity koszt pożyczki pozabankowej.
Synonim drożyzny?
Skoro wiemy już, jak kształtują się koszty pożyczki pozabankowej, to możemy przejść do pytania, czy jest ona opłacalna. W pierwszej kolejności należy podkreślić, że „bycie drogim” to określenie relatywne. To, jak je potraktujemy, zależy od naszego punktu odniesienia.
Jeśli na przykład mamy dużo pieniędzy na koncie, a nasza sytuacja finansowa pozwala na zaciągnięcie kredytu bankowego, to możemy stwierdzić, że pożyczki pozabankowe się nie opłacają. Gdy jednak z powodów niezależnych od nas kredytu nie dostaniemy, pożyczka w uznanej firmie pożyczkowej może być najlepszym wyjściem z podbramkowej sytuacji.
Na koniec należy dodać, że firmy pożyczkowe również konkurują ze sobą, co cały czas wpływa na uatrakcyjnianie, czyli obniżanie kosztów ich usług.